Pages

Feb 14, 2011

SOMBONG...PENYAKIT YANG BERBAHAYA...


SOMBONG...PENYAKIT YANG BERBAHAYA...

Orang sombong memang tidak selalu orang yang kaya, orang yang pintar, ataupun orang yang tampan. Yang jelas ciri orang yang sombong tidak lain adalah:
-Mendustakan kebenaran
-Mengganggap rendah orang lain
Ciri yang pertama sudah jelas, kita adalah orang yang sangat sombong jika tidak mau mengakui kebenaran. Bahkan boleh jadi kemudian kita malah mengarang kebohongan untuk menutupi kebenaran itu. Ingat, sekali berbohong, maka selanjutnya kita akan terus berbohong, lagi, dan lagi…
Ciri yang kedua mungkin seringkali kita pandang remeh. Kita menganggap diri kita lebih tinggi darjatnya dibanding orang lain. Akhirnya, kita tidak terlalu menghargai orang lain, dan disengaja atau tidak kita boleh melukai hati dan perasaan orang yang kita anggap rendah tersebut.
Apakah ciri itu ada pada diri kita? Jika ya, segera mohon maaf, kita bukanlah orang yang sempurna, punya banyak kekurangan. Dengan mengetahui kekurangan diri, kita boleh terus memperbaiki diri.
Rasulullah pernah bersabda: “Tidak akan masuk syurga, barang siapa yang dihatinya ada kesombongan, ketakburan walau sebesar zarrah” (Al Hadis).
Salah satu cara menghilangkan sifat tamak dan rakus dengan cara menanamkan rasa syukur dan menikmati pemberian Allah apa adanya. Sifat dengki dan iri hati boleh kita hindarkan, dengan cara menerima suatu ujian dan musibah, kerana segala sesuatu yang terjadi dengan izin oleh Allah SWT.
Oleh kerana itu jika terjadi suatu kemewahan, pangkat, jabatan serta harta yang berlimpah kita harus bersyukur dan jika Allah memberikan suatu kesusahan dan kesengsaraan kita harus bersabar. Syukur jika berada di atas dan sabar bila berada di bawah. Mudah-mudahan kita selaku makhluk Allah SWT yang sempurna mampu mensyukuri dan menikmati pemberian dari Allah SWT dan terhindar dari sifat-sifat syaitan dan iblis latnatullah.
Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi bumi, dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-ganang. (Al-Israa:37)
Sombong seseorang itu menghakis sifat kasih dan mesra kepada orang lain
Sombong seseorang itu menghilangkan rasa hormat pada orang lain
Sombong seseorang itu melahirkan kebencian dari orang lain
Sombong seseorang itu menghapuskan kecintaan kepada Yang MAHA ESA,
Sombong seseorang itu boleh membenamkannya ke dalam api neraka.
Wallahualam...

1 comment:

  1. Wahai diri, janganlah sombong tingkah dan sombong bicara,
    Kerana ia merugikan kamu dan dimurkai ALLAH TA'ALA
    Diri juga yang binasa

    ReplyDelete