Pages

Feb 14, 2011

KELEBIHAN BERWUDHUK..


KELEBIHAN BERWUDHUK..

Bismillahirrahmanirrahim...
Menurut sirah, Rasulullah merupakan insan yang tidak pernah lekang daripada berwudhuk walaupun seminit. Wudhuk merupakan elemen yang berkait rapat dengan solat dan ibadah-ibadah lain.
Terkadang hati tertanya-tanya, mengapa disunatkan meratakan anggota wudhuk? Bukankah cukup sekiranya mengalirkan air sahaja asalkan yakin air itu sudah mengenai anggota wudhuk? Memang benar, sudah cukup sekiranya air itu sudah mengenai anggota wudhuk. Namun, setiap ciptaan Allah pasti mengandung hikmah. Tiada yang dicipta sia-sia belaka.
Antara kelebihan meratakan air pada anggota wudhuk ialah dapat mengelakkan kelesuan selain dapat melancarkan darah dan mencerdaskan otak. Selain itu, dengan meratakan air pada anggota wudhuk, dapat menyejukkan badan dan menghilangkan panas. Keadaan ini dapat mencegah daripada terkena demam.
Dalam sebuah hadis mafhumnya: “sesiapa yang berwudhuk dengan baik, dosa-dosanya akan keluar dari tubuhnya dan dosa-dosanya keluar daripada bawah kukunya”. Berwudhuk dapat meneutralkan semula cas-cas dalam tubuh badan kita kerana apabila kita melakukan dosa, lebih banyak cas-cas negatif yang dihasilkan dalam badan. Hal itu menyebabkan kelesuan dan muka yang tidak bercahaya.
Antara sunat berwudhuk ialah berkumur. Berkumur merupakan satu senaman muka dan dapat menyerikan wajah serta menenangkan jiwa.
Dengan membasuh hidung ketika berwudhuk pula, dapat membebaskan daripada kuman dan bakteria. Lubang hidung merupakan antara tempat yang disukai syaitan untuk dihuni kerana saluran hidung terus bersambung ke hati. Jadi, dapat memudahkan syaitan menghasut dan menggoda hati-hati manusia. Dengan membersihkan lubang hidung, syaitan sukar untuk menghuninya justeru menyukarkan syaitan menghasut hati.
Anggota wudhuk yang wajib dibasuh ialah muka, kedua tangan hingga ke siku, sebahagian kepala, dan kedua kaki hingga ke buku lali. Wudhuk membantu kita menghilangkan kuman dan menghilangkan lemak terutama di bahagian muka dan tangan. Malahan, wudhuk merupakan cara yang terbaik untuk menurunkan suhu badan. Disebabkan itu, makruh sekiranya seseorang lap air wudhuknya selepas berwudhuk. Cara yang terbaik ialah membiarkan air wudhuk itu kering dengan sendirinya.
Buat kaum Adam, disunatkan membasuh tengkuk kerana dikatakan di Akhirat nanti, tempat basuhan wudhuk akan bercahaya. Kaum Adam telah diamanahkan dengan pelbagai taklifan dan tanggungjawab. Taklifan itu nanti diletakkan di atas tengkuknya. Air wudhuk yang dibasuh ditengkuk dapat membantu meringankan beban tersebut.
Sedikit perkongsian daripada insan yang khilaf
Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment