Pages

Feb 8, 2011

KEKECEWAAN


Kecewa bercinta bukan berarti dunia sudah berakhir.
Janganlah kau tangisi perpisahan dan kegagalan bercinta, karena pada hakikatnya jodoh itu bukan ditangan manusia.
Atas kasih sayang Tuhan kau dan dia bertemu, dan atas limpahan kasihNya jua kau dan dia dipisahkan bersama hikmah yang tersembunyi. Pernahkan kau berfikir kebesaranNya itu ?
Cinta yang suci dapat dilihat dari pengorbanan seseorang, bukanlah dari pemberian semata.
Cinta ibarat menggenggam setangkai bunga mawar…semakin keras kita menggenggamnya akan semakin terasa duri yang menusuk…tetapi semakin lemah kita menggenggamnya akan semakin mudah angin menerbangkannya…
Jangan mencintai seseorang seperti bunga, karena bunga mati kala musim berganti.
Cintailah mereka seperti air sungai, kerana sungai mengalir selamanya.
Mungkin akan tiba saatnya di mana kamu harus berhenti mencintai seseorang, bukan karena orang itu berhenti mencintai kita melainkan karena kita menyadari bahwa orang iu akan lebih berbahagia apabila kita melepaskannya.
Masalah adalah bagian dari kehidupan,...
Begitu juga dengan masalah Cinta,...
Kecuali Cinta kepada Allah,...
Cinta yg akan membawa kebahagiaan dan kedamaian,...

5 comments:

  1. Salaam. Pernah dulu ambe merasakan DIA lah satu2nya, cinta yg sejati, banyak perkara ada persamaan dan kebetulannya. Pendek cerita, memang rasa bukan yang lain dah.

    Setelah 6 tahun lebih bersama, akhirnya dihalang oleh keluarga belah si DIA, tambah lagi siapa la ambe ni, dan pendek cerita lagi tiada jodoh ambe dengan DIA tu.

    Masa tu dapat lah rasa apa perasaan orang sampai bunuh diri. itu kalau kita turut sangat perasaan yg dihasut oleh syaithon tu. Seolah2 kita sudah tidak boleh hidup tanpa si DIA tu.

    Tetapi setelah pasrah pada TUHAN, rupa2nya lama kelamaan kita boleh lawan perasaan tu. Akhirnya TUHAN ganti yg lebih baik, dan kita dah x ada apa2 perasaan pada si DIA tu. Biar lah DIA bahagia dengan pasangannya.

    Pendek cerita, CINTA pada TUHAN memang paling penting walaupun kita ni x layak untuk dikatakan bercinta dengan TUHAN kerana dosa dan maksiat yg kita lakukan hari2.

    Tapi sekurang2nya tu lah benteng diri dari terus ditipu daya syaithon, na'uzubillah.

    InsyaAllah, perpisahan yg berlaku sesama makhluk bukan akhirnya cerita. Ada suatu yang lebih baik yang ALlah sudah sediakan di belakang hari, jika sekiranya kita REDHA dan TENANG dengan UJIAN :)

    Janji kita sudah buat yg terbaik kita untuk bersama. Tetapi jika sudah TIADA jodoh, maka TETAP akan tiada. Semoga kita semua dikurniakan JODOH yg terbaik buat kita, amiin .......

    p/s: maaf lah tertaip panjang2 plak ni huhu

    ReplyDelete
  2. waalaikummusalm ...
    :(
    ayu mmg xboleh dgr dgn cerita mcmni ..lagi2 kuarga yg mnjdi punca mghalang perhbngn itu...
    nape ye msih ada cinta yg dihalang ... :(
    mmg lah kan,jodoh pertemuan hnya Allah yg tentu kn...selama mana pun hubngan cinta itu,jika tiada jodoh ,ttp tiada...dn klu sblik nya..trpisah jauh pun...jika ada jodoh,ttp akn bertemu juga...
    mmg perit utk melupakn segala2 nya dgn org yg kita cinta lagi2 kenangan bersama nya...subhanallah..
    ayu pernh merasai nya...tp bkn sbb dihalng..
    tp kecurangan nya didepan mata.. :)
    mula2 itu ..mmg perit ayu rasakn...ttp memaafkn nya..tp ttp ia berulang kmbli...
    sperti kata abg ANA..bila kita berserah pd yg ESA..alhamdulillah ..bila diingat kan kmbali rukun iman yg ke6...trjawab segalanya.
    jadi ayu ambil keputusan utk undurkan diri ayu dari hidup nya...itu adalah jalan yg terbaik..
    Alhamdulillah...kehidupan ayu kmbli tenang dgn hadir nya seseorang insan ...
    ayu menerima dia seadanya...baik dan buruk,ssah dan senang nya ayu trima...inyallah,ada jodoh..ttap tidak akn kemana..
    ayu pasrah dgn ktentuan Allah..tkot tuk mgharap..
    sentiasa bersiap sedia dgn ktentuan Nya...
    Semalam adalah suatu kenangan hari ini adalah suatu kenyataan manakala esok adalah suatu penantian. Kenangan semalam hemdaklah kita simpan buat pedoman di hari depan dan kenyataan hari ini hendaklah kita tempuhi dengan tabah tetapi kita juga harus bersedia untuk menanti hari esok yang merupakan suatu penyeksaan...."

    Hidup tanpa pengorbanan adalah suatu kepalsuan dan percintaan tanpa pengorbanan tanpa kasih saying adalah suatu pengkhianatan. Dari itu abadikanlah kasih sayang dalam mencari erti kebahagian ....❤(。-‿◕。)

    “Bukan semua yang manis itu manis adakalanya di hujung lidah ia manis di hujung tekak menjadi pahit.”

    Cinta terbang ke dunia fantasi sedangkan hidup berumahtangga di dunia riality. Berapa ramai pasangan bermimpi disiang hari percintaan gagal dilambung gelombang dugaan kehidupan. Jadilah pasangan Islam yg bertaqwa pasrah kepada Allah melayari kehidupan yang penuh dengan gelora dan badai. Tawakkallah pd Allah semasa senang atau susah. mudah2han di rahmati.....

    trima kasih abg ANA sudi berkongsi pngalaman pahit itu ...alhamdulillah .......❤(。-‿◕。)

    ReplyDelete
  3. Betul kata Ayu tu. Saya pn dah boleh agak yang Ayu pun pernah mengalami zaman kekecewaan tu , dari tulisan2 Ayu hehe

    Apa2 pn alhamdulillah, dah dianugerahkan pengganti yg lebih baik tu. MOga2 akan berkekalan dan akan dapat kawen x lama lg hingga selamanya, amiin

    Cuma pengalaman lalu mengajar, agar masing2 tidak lebih2 sangat walaupn bercinta. Jangan terlalu mengharap untuk menyenangkan kita, dan macam2 jangan TERLALU lagi la. Khoirol umuur ausatuha - sebaik2 perkara adalah pertengahannya :)

    ReplyDelete
  4. Oh ya, semoga kita tidak mendendam dan menyalahkan sesiapa lah selepas ujian2 yg kita diterima. Ketahuilah, ada lah tu apa yang kita lakukan dulu yang tidak kena.

    lagi pun ianya juga sebagai kifarah atas dosa2 lampau kita. Dan segalanya pasti ada HIKMAH

    Jika dendam, itu hanya MENYUSAHKAN hati kita di samping menambah DOSA. Dan itu hanya mengundang kita untuk melakukan perbuatan yg tidak rasional dan melampau batas nanti. Siapa yg susah? kita jugak yg susah nnt. Setakat puas hati sekejap, tetapi susah berpanjangan nanti tiada gunanya

    Maka pesan untuk adik2 di luar sana, redha lah dengan seredhanya ujian yg menimpa. Bukak buku baru, dan hidup ini tidak selalunya indah. Akhirat sahaja negeri abadi yang betul2 realiti ;)

    ReplyDelete
  5. sbb itu ayu sentiasa bersiap sedia dgn segala ktentuan Allah abg ANA...
    Tubna ila Allah, wa raja'na ila Allah, wa nadimna 'ala ma fa'alna.....ALlah mengilhamkan sukma kefasikan dan ketaqwaan.
    Beruntung bagi yang mensucikannya. Merugi bagi yang mengotorinya...insyallah abg ANA...
    alhamdulillah perkongsian nasihat ....boleh juga ayu jdkn pnduan utk mne kwan2 yg mngadu msalh kat ayu ni ..

    ReplyDelete