Pages

Apr 10, 2011



SAYANG....



Dibawah ini adalah berbagai erti mengenai cinta dan sayang:


Cinta adalah sesuatu yang suci, anugerah Tuhan dan sering tidak rasional. Cinta dipenuhi rasa memaklumi dan memaafkan. Kesabaran, kesetiaan, pengertian, pemberian dan pengorbanan akan mendatangkan/menyuburkan cinta, sementara penyelewengan, egoisme dan kekasaran akan menghilangkan rasa cinta.


Sayang adalah satu rasa yang tulus.bukan sekadar rela dan sudi melepaskan seseorang yang kita sayangi. Tulus untuk sayang kepada orang dengan melihat dia lebih bahagia dengan orang yang dia cintai itulah cinta yang murni di hati kita dan cinta tak akan tumbuh jika Allah yang maha BERKUASA atas segalanya tidak menghendakinya.


Cinta adalah perasaan yang timbul dimana adanya keinginan untuk saling mengerti dan memahami. Cinta merupakan anugerah terindah dari tuhan kerana melalui cinta kita dapat merasakan keajaiban akan kehidupan mulai dari bahagia,sedih,sakit,menderita dan lain-lain.


Sayang itu hampir mendekati cinta tapi banyak orang yang salah menafsirkan cinta dan sayang. Cinta itu terjadi kerana adanya getaran hati dalam erti terjadi secara alami dan sayang terjadi kerana adanya sesuatu diri diri seseorg yang boleh membuat kita menjadi sayang dengan orang itu. Kalau cinta sudah pasti sayang tapi kalau sayang belum tentu cinta. Dan ketika kita mencintai seseorang kita pasti akan memberikan yang terbaik buat orang itu dan berusaha mencintai orang itu dengan cara yang sesempurna mungkin yang dapat kita lakukan.


Sayang itu lebih abadi sifatnya. Ketika kita sayang sama seseorang maka kita takut kehilangannya. Tetapi cinta boleh berubah menjadi benci. Rasa sayang membuat kita ingin memiliki dan dimiliki. Rasa cinta membuat kita ingin menguasai.

Cinta adalah membiarkan orang yang kita sayangi bahagia.. kalau kamu memang benar-benar sayang pada orang itu jangan biarkan dia terganggu dengan kehadiran kamu, biarkanlah dia pergi mencari kebahagiaanya sendiri apabila dia sedar kamu yang terbaik buat dia maka dia akan kembali dengan membawa kebahagiaan sejati.Rasa sayang itu melebihi dari rasa suka, rasa cinta. tetapi kasih melebihi rasa sayang, kerana kasih melebihi semua rasa itu. Kasih itu panjang sabar, murah hati, dan tulus keluar dari hati.


Cinta adalah perasaan suka-menyukai kerana sesuatu dalam diri orang lain yang membuat kita tertarik hati dan berkomitmen. Cinta lebih banyak menyebabkan keadaan seseorang tersebut dalam berinteraksi dengan kita. Lain kata, cinta itu bersifat pemberian yang suci.


Sayang lebih mendekati kata Kasih (mengasihi). Sayang itu tulus, rela, dan selalu melindungi. Tak pernah padam, tak pernah redup dan tak pernah dapat tergantikan oleh apapun

No comments:

Post a Comment